پوشش های آنتی باکتریال میکروب کش هایی هستند که برای جلوگیری از بوهای ناشی از تجزیه باکتری ها، مانند بوی تعریق، و همچنین برای کاهش احتمال عفونت در اثر تماس با منسوجات آلوده، روی پارچه ها اعمال می شود. همچنین ممکن است پارچه ها با میکروب کش ها برای جلوگیری از کپک زدن، یک قارچ انگلی که ممکن است روی پارچه هایی که کاملاً خشک نشده اند رشد کند، درمان شوند. هم کپک و هم پوسیدگی، شکل دیگری از پوسیدگی، نیز ممکن است با درمان با رزین کنترل شوند.بیشتر بدانید
درمان های دافع پروانه
پشم و ابریشم در معرض حمله شب پره ها هستند، اما ممکن است با استفاده از مواد شیمیایی مناسب که در حمام رنگ اضافه شده یا روی پارچه تمام شده استفاده می شود، دافع پروانه شوند.
ضد آب و ضد آب
عایق رطوبتی فرآیندی است که برای اقلامی مانند بارانی و چتر، بستن منافذ پارچه با استفاده از موادی مانند ترکیبات فلزی نامحلول، پارافین، مواد قیر و روغنهای خشککننده اعمال میشود. روکش های ضد آب، پوشش های سطحی هستند که درجاتی از مقاومت را در برابر آب ایجاد می کنند، اما پوشیدن آنها راحت تر است زیرا منافذ پارچه باز می مانند. چنین پوششهایی شامل مخلوطهای موم و رزین، نمکهای آلومینیوم، سیلیکونها و فلوروشیمیاییها است.
پوشش های نسوز، نسوز و مقاوم در برابر آتش
پارچه های ضد شعله می توانند در برابر شعله یا دمای بالا مقاومت کنند. این امر با استفاده از روکش های مختلف بسته به پارچه درمان شده، که باعث می شود به محض حذف منبع گرما، سوختن متوقف شود، به دست می آید. ضد حریق با استفاده از پوششی حاصل می شود که باعث قطع شدن اکسیژن در اطراف شعله می شود. پوشش های مقاوم در برابر آتش باعث می شود پارچه ها در برابر گسترش شعله مقاومت کنند.
رنگرزی و چاپ
رنگرزی و چاپ فرآیندهایی هستند که در تبدیل الیاف نساجی خام به کالاهای نهایی استفاده میشوند که به ظاهر پارچههای نساجی بسیار میافزایند.
رنگرزی
اکثر اشکال مواد نساجی را می توان تقریباً در هر مرحله رنگ آمیزی کرد. اجناس پشمی با کیفیت اغلب به شکل الیاف شل رنگ می شوند، اما رنگرزی بالا یا رنگرزی پنیری در درمان پوسته ها ترجیح داده می شود. تولیدکنندگان رنگرزی تکهای را ترجیح میدهند، که امکان انبار کردن کالاهای سفید را فراهم میکند و خطر انباشته شدن بیش از حد پارچههای رنگشده با رنگهای سفارشنشده را کاهش میدهد.
رنگ مورد استفاده بستگی به نوع ماده و الزامات خاصی دارد که باید رعایت شود. برای برخی از اهداف، مقاومت در برابر نور بالا ضروری است. اما برای دیگران ممکن است بی اهمیت باشد. عواملی که در انتخاب رنگ در نظر گرفته می شوند عبارتند از: پایداری در برابر نور، واکنش به شستشو و مالش (کرک زدن)، و هزینه فرآیند رنگرزی. آماده سازی موثر مواد برای رنگرزی ضروری است.
انواع رنگ
رنگهای نساجی شامل رنگهای اسیدی است که عمدتاً برای رنگرزی پشم، ابریشم و نایلون استفاده می شود. و رنگهای مستقیم یا اساسی که تمایل زیادی به الیاف سلولزی دارند (جدول را ببینید). رنگ های خشک نیاز به افزودن مواد شیمیایی مانند نمک دارند تا به آنها میل ترکیبی با ماده رنگرزی داده شود. پس از اینکه چنین موادی با نمک های فلزی پردازش شدند، آن ها روی الیاف سلولزی، پشم یا ابریشم اعمال می شوند. رنگ های گوگردی که برای رنگرزی سلولز استفاده می شود، ارزان هستند اما رنگ هایی بدون درخشندگی تولید می کنند. رنگهای آزوئیک رنگدانههای نامحلولی هستند که ابتدا با یک ترکیب جفتشونده محلول و سپس با یک پایه دیازوتیزه شده در داخل الیاف تشکیل میشوند. رنگهای Vat نامحلول در آب با استفاده از هیدروسولفیت سدیم قلیایی به ترکیبات بی رنگ محلول تبدیل می شوند. سلولز این ترکیبات بی رنگ را جذب می کند که متعاقباً به رنگدانه نامحلول اکسید می شوند. چنین رنگهایی دارای رنگ ثابت هستند. رنگ های پراکنده سوسپانسیون هایی از رنگدانه های آلی و نامحلول ریز تقسیم شده هستند که برای رنگ کردن الیاف آبگریز مانند پلی استرها، نایلون و استات های سلولز استفاده می شوند.
الیاف و رنگ
کلاس های کاربرد الیاف
الیاف طبیعی
حیوان
اسید پشم، بازی، خنثی کننده، واکنش دهنده، (مخمره حل شده)
ترکیبات پشم (پشم-پنبه، پشم-ویسکوز و غیره) اسید، مستقیم، دمنده، واکنشی
اسید ابریشم، بازی، مستقیم، خاردار، (واکنش)، (مخمره حل شده)
سبزی
پنبه آزوئیک، اساسی، مستقیم، خشک، اکسیداسیون، واکنشی، گوگرد، vat
باست (کتانی، کتان، کنف، جوت، رامی) اسید، مستقیم، (پراکنده)، واکنش دهنده، خمره، خمره محلول
الیاف سلولزی اصلاح شده
ویسکوز مستقیم، رنگدانه، رنگدانه، واکنش پذیر، گوگرد، خمره، خمره محلول
پراکنده استات ثانویه
تری استات پراکنده
الیاف مصنوعی
پلی آمید (نایلون، پرلون، ریلسان) اسید، پراکنده، رنگدانه، رنگدانه، واکنشی
پلی استر (داکرون، تریلن) پراکنده، رنگدانه
پلی اکریلونیتریل (آکریلان، کورتل، اورلون) پایه، پراکنده، رنگدانه
پلی وینیل کلرید (Envilon، Thermovyl) پایه، پراکنده
پلی اولفین ها (Meraklon، Prolene) پراکنده می شوند
الاستومرها (Glospan، Lycra) اسید، پراکنده، واکنشی، (پشم)، vat
رنگهای راکتیو مستقیماً با الیاف ترکیب می شوند و باعث پایداری رنگ عالی می شوند. اولین طیف رنگهای واکنش پذیر برای الیاف سلولزی در اواسط دهه 1950 معرفی شد. اکنون طیف گسترده ای در دسترس است.
چارلز اس. ویول
فرآیند برنامه
رنگرزی الیاف نساجی در یک محلول، عموماً آبی، به نام مشروب رنگ یا حمام رنگرزی انجام می شود. برای دی واقعیدر صورتی که (برخلاف لکه گیری صرف) صورت گرفته باشد، رنگ باید نسبتاً دائمی باشد، یعنی به راحتی با شستشو در آب یا با روش های معمولی شستشو از بین نرود. علاوه بر این، رنگرزی نباید با قرار گرفتن در معرض نور به سرعت محو شود. فرآیند اتصال مولکول رنگ به فیبر یکی از مراحل جذب است. یعنی مولکول های رنگ روی سطح الیاف متمرکز می شوند.
چهار نوع نیرو وجود دارد که توسط آنها مولکول های رنگ به فیبر متصل می شوند: (1) نیروهای یونی، (2) پیوند هیدروژنی، (3) نیروهای واندروالس، و (4) پیوندهای شیمیایی کووالانسی. در رنگرزی پشم، که یک پروتئین پیچیده حاوی حدود 20 اسیدآمینه مختلف است، اسید سولفوریک اضافه شده به حمام رنگ، پیوندهای یونی با گروه های آمینه پروتئین ایجاد می کند. در فرآیند رنگرزی، آنیون سولفات (یون منفی) با یک آنیون رنگ جایگزین می شود. در رنگرزی پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی، احتمالاً پیوندهای هیدروژنی بین گروه های آزو، آمینو، آلکیلامین و سایر گروه ها و گروه های آمیدو -CO-NH- ایجاد می شود. تصور میشود که نیروهای واندروالس (نیروهای جاذبه بین اتمها یا مولکولهای همه مواد) در رنگرزی پنبه بین واحدهای مولکولی فیبر و مولکولهای خطی و گسترده رنگهای مستقیم عمل میکنند. پیوندهای شیمیایی کووالانسی در حمام رنگ بوسیله واکنش شیمیایی بین یک مولکول رنگ واکنش پذیر فیبر، یکی حاوی یک مرکز واکنش شیمیایی، و یک گروه هیدروکسی از یک الیاف پنبه، در حضور قلیایی ایجاد می شود.
در هر فرآیند رنگرزی، صرف نظر از کلاس شیمیایی رنگ مورد استفاده، گرما باید به حمام رنگرزی داده شود. انرژی در انتقال مولکولهای رنگ از محلول به فیبر و همچنین در متورم کردن فیبر به منظور پذیرش بیشتر آن استفاده میشود. اصطلاح فنی برای فرآیند انتقال، فرسودگی است. یکنواختی رنگرزی که به عنوان سطحی شناخته می شود، کیفیت مهمی در رنگرزی انواع الیاف طبیعی و مصنوعی است. ممکن است با کنترل شرایط رنگرزی - یعنی با هم زدن برای اطمینان از تماس مناسب بین مایع رنگ و ماده رنگ شده و با استفاده از عوامل بازدارنده برای کنترل سرعت رنگرزی یا ضربه به دست آید.
اخیراً توجه جدی به روشهای رنگرزی شده است که در آن آب به عنوان محیط با حلالهایی مانند هیدروکربنهای کلردار مورد استفاده در تمیز کردن خشک جایگزین میشود. به غیر از حذف مشکلات پساب (آلودگی) مرتبط با روش های مرسوم رنگرزی و تکمیل، تعدادی مزیت فنی در رنگرزی با حلال وجود دارد. مزایا عبارتند از خیس شدن سریع تر منسوجات، تورم کمتر، افزایش سرعت رنگرزی به ازای مقدار معین ماده و صرفه جویی در انرژی، زیرا برای گرم کردن یا تبخیر پرکلرواتیلن، برای مثال، حرارت کمتری نسبت به آب مورد نیاز است.
برای هر کاربرد، رنگرز ترکیبی از رنگهایی را انتخاب میکند که به بهترین وجه مناسب برای الیاف یا ترکیبی که قصد رنگآمیزی دارد و به بهترین وجه میتواند شرایطی را که نساجی در پردازش بعدی و استفاده در محصول نهایی با آن مواجه میشود، تحمل کند. به طور کلی، هر چه استاندارد پایداری بالاتر باشد، رنگ گرانتر است و انتخاب نهایی ممکن است مصالحهای بین استانداردهای پایداری مورد نظر و هزینه رنگها باشد. تستها و استانداردهای ثبات موضوع کار انجمن آمریکایی شیمیدانان و رنگشناسان نساجی (AATCC)، کنوانسیون اروپای قارهای Echtheits (ECE) و انجمن رنگسازان و رنگسازان (SDC)، برادفورد، یورکشایر غربی بوده است. تلاش هایی برای راه اندازی یک سیستم یکپارچه توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) انجام شده است. پایداری نور در مقیاس 8 ارزیابی می شود. 1 نشان دهنده ضعیف ترین ثبات و 8 بهترین است. پایداری نسبت به سایر عوامل از جمله آب، سفید کننده، اسید، قلیایی، محلول شوینده و تعریق در مقیاس 5 اندازه گیری می شود.
رنگها معمولاً به صورت ترکیبی برای رسیدن به رنگ یا سایه مد دلخواه استفاده میشوند. اگر ماده ای که قرار است رنگ شود فقط از یک نوع الیاف مانند پشم تشکیل شده باشد، مخلوط رنگ فقط از رنگ های پشم تشکیل می شود. اما اگر پارچه حاوی بیش از یک نوع الیاف باشد و از نظر خواص رنگرزی با هم متفاوت باشند، از مخلوطهایی از کلاسهای کاربردی مختلف رنگ استفاده میشود.
فرم هایی که در آنها منسوجات رنگ می شوند
سهام شل شامل الیاف پشم یا پنبه است که به طور تصادفی توزیع شده اند. دو اصطلاح مربوط به الیاف مصنوعی است. Sliver آرایش منظم تری از الیاف به شکل پیوسته و شل متصل مناسب برای ریسندگی است. آن را به دو دسته یا بالای توپ پیچیده میشود که قطر آن حدود یک فوت است. پس از ریسندگی، نخ را با پیچاندن نخ به دور لولههای فلزی سوراخدار یا به صورت دستهها یا بستههایی به وزن حدود دو پوند در میآورند. بسته ها به طرز عجیبی نامگذاری شده اند، برخی از آنها بر اساس شکل آنها. به عنوان مثال، مخروط، پنیر، کیک، پرتوها، و موشک. کالاهای تکهای، پارچههای بافته شده یا منسوجات بافتنی به شکل طناب، و لباسها که اصطلاحی شامل جورابهای ساق بلند، جوراب شلواری، شلنگ و نیمشلنگ میشود، نیز به این ترتیب رنگ میشوند.
ماشین آلات و تجهیزات
ماشین های رنگرزی مدرن از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. فولادها جدارای حداکثر 4 درصد مولیبدن برای مقاومت در برابر شرایط اسیدی رایج است. یک ماشین رنگرزی اساساً از ظرفی برای محتوی مشروب رنگی تشکیل شده است که با تجهیزاتی برای گرم کردن، خنک کردن و گردش مشروب به داخل و اطراف کالاهایی که قرار است رنگ شوند یا کالاها را از طریق مشروب رنگی جابجا می کنند، ارائه می شود. نوع ماشین به کار گرفته شده به ماهیت کالایی که باید رنگرزی شود بستگی دارد. هزینه های نیروی کار و انرژی نسبت به کل هزینه های رنگرزی بالاست. هدف رنگرز کوتاه کردن زمان رنگرزی برای صرفه جویی در بخار و برق و جلوگیری از فساد کالا است.
دستگاهی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه مخروطی تابه شل است. الیاف در یک ظرف مخروطی کوتاه درونی نگه داشته می شوند در حالی که مایع رنگ داغ به طور مکانیکی از داخل پمپ می شود. توده فیبر تمایل دارد در نیمه باریک بالای مخروط فشرده شود و به گردش خون کارآمد کمک کند. مشکلات تراز کردن اهمیت کمتری دارند زیرا یکنواختی ممکن است با مخلوط کردن الیاف رنگ شده قبل از چرخش حاصل شود.
دستگاه Hussong دستگاه سنتی است. این یک مخزن طولانی و مربعی به عنوان حمام رنگ دارد که می توان چهارچوبی از تیرها را که حفره ها را حمل می کنند در آن پایین آورد. مشروب رنگ توسط یک پروانه به گردش در می آید و از طریق یک کف کاذب سوراخ شده حرکت می کند که همچنین لوله باز بخار را برای گرم کردن در خود جای می دهد. در ماشینهای مدرن، گردش خون بهویژه در نقطه تماس بین هنک و قطب بهبود یافته است. این امر منجر به تسطیح بهتر و از بین بردن بی نظمی های ناشی از خنک سازی ناهموار می شود.
در ماشینهای رنگرزی بستهبندی، مشروب رنگ را میتوان در دو جهت پمپ کرد: (1) از طریق دوک مرکزی سوراخدار و به بیرون از طریق بسته، یا (2) از طریق مسیر معکوس به لایههای بیرونی بسته و خارج از دوک. . در هر دو مورد، سطح مهم است. در مورد رنگهای محلول، مایع رنگی باید عاری از مواد معلق باشد. در مورد رنگهای پراکنده، که در آن ذرات رنگ به جای حل شدن در محلول، در محلول پراکنده می شوند، نمی توان سنگدانه های ناخالص را مجاز دانست. در غیر این صورت بسته ها مواد جامد نامطلوب را در سطوح بیرونی و داخلی حفظ می کنند. برخی از ماشین های رنگرزی بسته بندی می توانند تحت فشار تا دمای 130 درجه سانتیگراد کار کنند.
وینچ قدیمیترین دستگاه رنگرزی است و نام خود را از غلتکی منقطع گرفته شده است که طناب پارچهای بیانتها یا کمربند پارچهای بیپایان را در عرض کامل از میان مشروب رنگی حرکت میدهد. ماشین های وینچ تحت فشار در ایالات متحده ساخته شده اند. در مفهومی کاملاً جدید، دستگاه جت گاستون کانتی پارچه را به شکل طناب از طریق یک لوله با استفاده از یک جت پرفشار مشروب رنگی به گردش در می آورد. ماشین جت به طور فزاینده ای در رنگرزی با دمای بالا الیاف مصنوعی، به ویژه پارچه های پلی استر اهمیت دارد.
دستگاه دیگری به نام جیگ دارای یک فرورفتگی V شکل است که مشروب رنگ و غلتکهای راهنما را نگه میدارد تا پارچه را در عرض کامل بین دو غلتک خارجی با قدرت حمل کند. پارچه به طور متناوب روی هر غلتک پیچیده می شود. یعنی ابتدا پارچه را از طریق مشروب رنگ به جلو و سپس به عقب حرکت می دهند تا رنگرزی کامل شود. ماشینهای مدرن، به طور خودکار کنترل و برنامهریزی میشوند، میتوانند برای کار تحت فشار ساخته شوند.
محلولها یا سوسپانسیونهای رنگها یا پیشسازهای آنها را میتوان با عبور دادن پارچه از داخل محفظهای حاوی مشروب و سپس بین غلتکها تحت فشار، روی کالاهای تکهای قرار داد. فرآیندهای توسعه و تثبیت مانند بخاردهی یا عملیات حرارتی خشک را می توان در دستگاه های دیگر انجام داد. این روش در عملیات نیمه پیوسته و پیوسته استفاده می شود.
ادوارد نوح آبراهارت
ویراستاران دایره المعارف بریتانیکا
چاپ
چاپ فرآیندی است برای تزئین پارچه های نساجی با استفاده از رنگدانه ها، رنگ ها یا سایر مواد مرتبط به شکل الگو. اگرچه ظاهراً از نقاشی دستی پارچه ها ایجاد شده است، اما چنین روش هایی از قدمت زیادی نیز برخوردار هستند. شواهدی از چاپ در هند در قرن چهارم قبل از میلاد وجود دارد و یک قطعه چاپی مربوط به حدود 300 پس از میلاد در گورستان اخمین در مصر علیا کشف شده است. منسوجات چاپی پیش از کلمبیا در پرو و مکزیک یافت شده است. چاپ پارچه بسیار پیچیده شده است و مهارت های بسیاری از هنرمندان و طراحان را درگیر کرده است.
چهار روش اصلی چاپ پارچه عبارتند از چاپ بلوک، غلتکی، صفحه نمایش و چاپ انتقال حرارت. در هر یک از این روش ها، اعمال رنگ، معمولاً به صورت خمیر غلیظ شده، به دنبال تثبیت، معمولاً با بخار دادن یا حرارت دادن، و سپس حذف رنگ اضافی با شستشو انجام می شود. سبک های چاپ به صورت مستقیم، تخلیه یا مقاوم طبقه بندی می شوند. در چاپ مستقیم خمیرهای رنگی مستقیماً روی پارچه چاپ می شوند. برای چاپ تخلیه، ابتدا پارچه را با رنگ زمینه رنگ می کنند که توسط معرف ها یا عوامل کاهنده که در خمیر چاپی حمل می شوند از بین می روند. این عمل ممکن است طرح تخلیه شده را روی پسزمینه رنگی سفید بگذارد، اگرچه خمیرهای چاپی نیز ممکن است حاوی مواد رنگی باشند که توسط عامل تخلیه از بین نمیروند و طرحی رنگی ایجاد میکنند. در فرآیند مقاومت، ابتدا پارچه چاپ می شودبا ماده ای به نام رزیست که از این نواحی چاپ شده در برابر پذیرش رنگ محافظت می کند. هنگامی که پارچه رنگ می شود یا رنگدانه پر می شود، فقط آن قسمت هایی که با رزیست چاپ نشده اند رنگ می شوند. یکی از کاربردهای ویژه این تکنیک، ایجاد جلوه های پلیسه، چاپ پارچه با رزیست و به دنبال آن درمان با سود سوزآور است.
چاپ بلوک
بلوکهای چوبی که با طرح برجستهای حکاکی شدهاند، از تکههای چوب جامد یا با چسباندن چوبهای دانهبندی نزدیک به چوبهای ارزانتر ساخته میشوند. هنگامی که طرح ها شامل مناطق بزرگ می شوند، این قسمت ها فرو رفته و فضا با نمد پشم سخت پر می شود. خطوط ریز معمولاً با نوارهای مسی ساخته می شوند و سایر اثرات با نوارهای مسی در هم آمیخته با نمد به دست می آیند. برای تسهیل ثبت پرینتها یا لایهگذاریهای متوالی، هر بلوک دارای چندین پین است که با نقاط کاملاً مشخص در الگو مطابقت دارند. پارچه روی میزی که با چندین ضخامت پارچه یا پتو پوشانده شده است، چاپ می شود، که کل آن با یک ورق ضخیم از لاستیک مصنوعی محکم پوشیده شده است. پارچهای که باید چاپ شود روی لاستیک پخش میشود، یا در موقعیت صمغی قرار میگیرد یا به یک پارچه پشتی متصل به میز میچسبد. رنگ به طور یکنواخت روی بلوک اعمال می شود، و الگوی روی پارچه چاپ می شود، با استفاده از دسته یک چکش کوچک کوچک، یا ماول، برای کمک به نفوذ خمیر. سپس رنگ بیشتری به بلوک اعمال می شود و فرآیند با استفاده از پین پین برای به دست آوردن ثبت واقعی تکرار می شود. پس از اینکه پارچه به طور کامل با یک رنگ پرینت شد، رنگ های دیگر را به همین ترتیب اعمال می کنند تا طرح کامل شود. اگرچه چاپ بلوک برای استفاده تجاری بسیار پر زحمت و پرهزینه می شود، برخی از زیباترین چاپ ها به این روش ساخته شده اند.
چاپ غلتکی
از این روش زمانی استفاده میشود که پارچههای بلند با طرحی مشابه چاپ شوند. این دستگاه مدرن، بر اساس دستگاهی که در ابتدا در سال 1783 ابداع شد، از یک استوانه بزرگ چدنی مرکزی تشکیل شده است که روی آن یک پتوی ضخیم بیانتها عبور میکند و یک تکیهگاه انعطافپذیر برای پارچه ایجاد میکند. پارچه های پشتی که خاکستری پشتی نامیده می شوند، بین پتو و پارچه قرار می گیرند تا از لکه دار شدن بی رویه پتو جلوگیری شود. اگرچه قبلاً از پارچه نخی ساخته می شد، اما بیشتر رنگ های خاکستری مدرن کمربندهای نایلونی پیوسته هستند. پتو و خاکستری پشت به طور مناسبی کشیده شده اند، به طوری که پارچه با چرخش استوانه مرکزی در دستگاه حرکت می کند. غلتک های چاپ حکاکی شده، یک عدد برای هر رنگ، روی پارچه و استوانه مرکزی فشار دهید. الگوی روی غلتک بر روی سطح یک پوسته مسی که بر روی یک سنبه نگه داشته شده است، حک شده است. حکاکی با کیفیت بالا برای چاپ خوب ضروری است. هر غلتک چاپ با یک غلتک رنگی چرخان ارائه می شود که تا حدی در یک خمیر چاپ غوطه ور شده است. تیغه های ریز آسیاب شده (دکتر تیغه ها) خمیر رنگ اضافی را از قسمت های حکاکی نشده این غلتک ها پاک می کند و هر کدام دارای یک تیغه پرز نیز هستند. پارچه چاپ شده از استوانه اصلی و از محفظه خشک کن و بخار عبور می کند تا رنگ ثابت شود. اگرچه این دستگاه تنها یک طرف پارچه را چاپ می کند، دستگاه غلتکی دوپلکس که در اصل ترکیبی از دو دستگاه غلتکی است، هر دو طرف را چاپ می کند. ماشینهای چاپ مدرن، ماشینهای دقیقی هستند که به صورت روان کار میکنند و با رولبرینگهای با طراحی دقیق و مکانیزمهای هیدرولیک یا پنوماتیک برای اطمینان از فشار و انعطافپذیری یکنواخت نصب شدهاند. فشار از پانل ابزار تنظیم می شود و هر غلتک به طور مستقل کنترل می شود. ثبت خودکار توسط کنترل دکمه ای الکترومغناطیسی انجام می شود و موتورهای الکتریکی مدرن پیشرانه های روان و با سرعت متغیر را ارائه می دهند. شستشوی خاکستری پشت و پتوهای چاپگر نیز خودکار شده است.
چاپ اسپری استفاده از رنگ از تفنگ های اسپری از طریق شابلون ها است و استفاده محدود اما گاهی سودآور دارد.
چاپ صفحه نمایش
چاپ روی صفحه ممکن است یک عملیات دستی یا یک فرآیند ماشینی خودکار باشد. پارچه ابتدا روی یک میز چاپ گذاشته میشود، در موقعیت صمغی قرار میگیرد یا به رنگ خاکستری پشت سنجاق میشود و سپس طرح را از طریق صفحهای از ابریشم یا گاز نایلونی که روی یک قاب چوبی یا فلزی کشیده شده است، اعمال میشود که روی آن طرح یک رنگ است. تکثیر شده است. این معمولاً یک فرآیند عکاسی است، اگرچه نقاشی دستی با رنگ مسدود کننده مناسب و مقاوم یک جایگزین است. یک صفحه روی پارچه روی میز در برابر توقف های ثبت قرار می گیرد که از اتصال دقیق الگوی اطمینان حاصل می کند. خمیر چاپ روی لبه صفحه که نزدیکترین اپراتور است ریخته میشود و با یک اسکاج روی سطح صفحه پخش میشود تا رنگ از طریق قسمتهای باز پخش شود. صفحه تا زمانی که یک رنگ روی پارچه اعمال شود حرکت داده می شود. برای استفاده از رنگ های دیگر، این روند با صفحه های مختلف تکرار می شود.
با اهمیت روزافزون چاپ روی صفحه، عمل دستی تا حد زیادی با روش های مکانیکی جایگزین شده است. در برخی از ماشینها، صفحهها مانند چاپ دستی صاف هستند. دیگران از صفحه نمایش چرخشی استفاده می کنند.
چاپ انتقال حرارت
محبوبیت پارچه های پلی استر منجر به توسعه شدیک شکل کاملاً جدید چاپ: چاپ انتقال حرارت، که الگوی را روی کاغذ با رنگهایی که به دقت انتخاب شده چاپ میکند. سپس کاغذ را با گذراندن این دو با هم از یک نوع تقویم داغ روی پارچه می کشند و الگو از یکی به دیگری منتقل می شود. این روش امکانات جدیدی مانند تولید افکتهای نیمهتون را باز میکند.
در تمام چاپ های منسوجات، ماهیت و به ویژه ویسکوزیته خمیر چاپ مهم است و ضخیم کننده های استفاده شده باید با سایر اجزاء سازگار باشند. برای روش های مرسوم، ضخیم کننده ها معرف هایی مانند نشاسته، صمغ کتیرا، آلژینات ها، اترهای متیل سلولز و سدیم کربوکسی متیل سلولز هستند. بسیاری از انواع رنگ را می توان اعمال کرد، از جمله رنگ های پنبه ای مستقیم، رنگدانه، رنگدانه، رنگ های راکتیو و همچنین رنگ های پیگمنت. بیشتر رنگ ها با بخار دادن یا پیری، به روش دسته ای یا پیوسته تثبیت می شوند، و تثبیت سریع تری با پیری ناگهانی انجام می شود - به عنوان مثال، با استفاده از ماشین های کوچکتر، دوره بخاردهی کوتاه تری ایجاد می شود. پس از بخار دادن، پارچه باید کاملاً شسته شود تا رنگ شل و غلیظ کننده از بین برود و از پایداری در برابر مالش اطمینان حاصل شود.
اکثر مواد نساجی را می توان بدون پیش تصفیه خاص چاپ کرد، اما پارچه های پشمی معمولاً قبل از چاپ کلر می شوند. تاپ ها (الیاف پشم بلند و موازی) که به صورت راه راه چاپ می شوند، برای جلوه های ترکیبی استفاده می شوند و تارهای چاپ شده جلوه های سایه ای ایجاد می کنند. فرشهای پرزدار با فرآیندی طراحی میشوند تا از نفوذ خوب اطمینان حاصل کنند.
لینک سایت منبع
درمان های دافع پروانه
پشم و ابریشم در معرض حمله شب پره ها هستند، اما ممکن است با استفاده از مواد شیمیایی مناسب که در حمام رنگ اضافه شده یا روی پارچه تمام شده استفاده می شود، دافع پروانه شوند.
ضد آب و ضد آب
عایق رطوبتی فرآیندی است که برای اقلامی مانند بارانی و چتر، بستن منافذ پارچه با استفاده از موادی مانند ترکیبات فلزی نامحلول، پارافین، مواد قیر و روغنهای خشککننده اعمال میشود. روکش های ضد آب، پوشش های سطحی هستند که درجاتی از مقاومت را در برابر آب ایجاد می کنند، اما پوشیدن آنها راحت تر است زیرا منافذ پارچه باز می مانند. چنین پوششهایی شامل مخلوطهای موم و رزین، نمکهای آلومینیوم، سیلیکونها و فلوروشیمیاییها است.
پوشش های نسوز، نسوز و مقاوم در برابر آتش
پارچه های ضد شعله می توانند در برابر شعله یا دمای بالا مقاومت کنند. این امر با استفاده از روکش های مختلف بسته به پارچه درمان شده، که باعث می شود به محض حذف منبع گرما، سوختن متوقف شود، به دست می آید. ضد حریق با استفاده از پوششی حاصل می شود که باعث قطع شدن اکسیژن در اطراف شعله می شود. پوشش های مقاوم در برابر آتش باعث می شود پارچه ها در برابر گسترش شعله مقاومت کنند.
رنگرزی و چاپ
رنگرزی و چاپ فرآیندهایی هستند که در تبدیل الیاف نساجی خام به کالاهای نهایی استفاده میشوند که به ظاهر پارچههای نساجی بسیار میافزایند.
رنگرزی
اکثر اشکال مواد نساجی را می توان تقریباً در هر مرحله رنگ آمیزی کرد. اجناس پشمی با کیفیت اغلب به شکل الیاف شل رنگ می شوند، اما رنگرزی بالا یا رنگرزی پنیری در درمان پوسته ها ترجیح داده می شود. تولیدکنندگان رنگرزی تکهای را ترجیح میدهند، که امکان انبار کردن کالاهای سفید را فراهم میکند و خطر انباشته شدن بیش از حد پارچههای رنگشده با رنگهای سفارشنشده را کاهش میدهد.
رنگ مورد استفاده بستگی به نوع ماده و الزامات خاصی دارد که باید رعایت شود. برای برخی از اهداف، مقاومت در برابر نور بالا ضروری است. اما برای دیگران ممکن است بی اهمیت باشد. عواملی که در انتخاب رنگ در نظر گرفته می شوند عبارتند از: پایداری در برابر نور، واکنش به شستشو و مالش (کرک زدن)، و هزینه فرآیند رنگرزی. آماده سازی موثر مواد برای رنگرزی ضروری است.
انواع رنگ
رنگهای نساجی شامل رنگهای اسیدی است که عمدتاً برای رنگرزی پشم، ابریشم و نایلون استفاده می شود. و رنگهای مستقیم یا اساسی که تمایل زیادی به الیاف سلولزی دارند (جدول را ببینید). رنگ های خشک نیاز به افزودن مواد شیمیایی مانند نمک دارند تا به آنها میل ترکیبی با ماده رنگرزی داده شود. پس از اینکه چنین موادی با نمک های فلزی پردازش شدند، آن ها روی الیاف سلولزی، پشم یا ابریشم اعمال می شوند. رنگ های گوگردی که برای رنگرزی سلولز استفاده می شود، ارزان هستند اما رنگ هایی بدون درخشندگی تولید می کنند. رنگهای آزوئیک رنگدانههای نامحلولی هستند که ابتدا با یک ترکیب جفتشونده محلول و سپس با یک پایه دیازوتیزه شده در داخل الیاف تشکیل میشوند. رنگهای Vat نامحلول در آب با استفاده از هیدروسولفیت سدیم قلیایی به ترکیبات بی رنگ محلول تبدیل می شوند. سلولز این ترکیبات بی رنگ را جذب می کند که متعاقباً به رنگدانه نامحلول اکسید می شوند. چنین رنگهایی دارای رنگ ثابت هستند. رنگ های پراکنده سوسپانسیون هایی از رنگدانه های آلی و نامحلول ریز تقسیم شده هستند که برای رنگ کردن الیاف آبگریز مانند پلی استرها، نایلون و استات های سلولز استفاده می شوند.
الیاف و رنگ
کلاس های کاربرد الیاف
الیاف طبیعی
حیوان
اسید پشم، بازی، خنثی کننده، واکنش دهنده، (مخمره حل شده)
ترکیبات پشم (پشم-پنبه، پشم-ویسکوز و غیره) اسید، مستقیم، دمنده، واکنشی
اسید ابریشم، بازی، مستقیم، خاردار، (واکنش)، (مخمره حل شده)
سبزی
پنبه آزوئیک، اساسی، مستقیم، خشک، اکسیداسیون، واکنشی، گوگرد، vat
باست (کتانی، کتان، کنف، جوت، رامی) اسید، مستقیم، (پراکنده)، واکنش دهنده، خمره، خمره محلول
الیاف سلولزی اصلاح شده
ویسکوز مستقیم، رنگدانه، رنگدانه، واکنش پذیر، گوگرد، خمره، خمره محلول
پراکنده استات ثانویه
تری استات پراکنده
الیاف مصنوعی
پلی آمید (نایلون، پرلون، ریلسان) اسید، پراکنده، رنگدانه، رنگدانه، واکنشی
پلی استر (داکرون، تریلن) پراکنده، رنگدانه
پلی اکریلونیتریل (آکریلان، کورتل، اورلون) پایه، پراکنده، رنگدانه
پلی وینیل کلرید (Envilon، Thermovyl) پایه، پراکنده
پلی اولفین ها (Meraklon، Prolene) پراکنده می شوند
الاستومرها (Glospan، Lycra) اسید، پراکنده، واکنشی، (پشم)، vat
رنگهای راکتیو مستقیماً با الیاف ترکیب می شوند و باعث پایداری رنگ عالی می شوند. اولین طیف رنگهای واکنش پذیر برای الیاف سلولزی در اواسط دهه 1950 معرفی شد. اکنون طیف گسترده ای در دسترس است.
چارلز اس. ویول
فرآیند برنامه
رنگرزی الیاف نساجی در یک محلول، عموماً آبی، به نام مشروب رنگ یا حمام رنگرزی انجام می شود. برای دی واقعیدر صورتی که (برخلاف لکه گیری صرف) صورت گرفته باشد، رنگ باید نسبتاً دائمی باشد، یعنی به راحتی با شستشو در آب یا با روش های معمولی شستشو از بین نرود. علاوه بر این، رنگرزی نباید با قرار گرفتن در معرض نور به سرعت محو شود. فرآیند اتصال مولکول رنگ به فیبر یکی از مراحل جذب است. یعنی مولکول های رنگ روی سطح الیاف متمرکز می شوند.
چهار نوع نیرو وجود دارد که توسط آنها مولکول های رنگ به فیبر متصل می شوند: (1) نیروهای یونی، (2) پیوند هیدروژنی، (3) نیروهای واندروالس، و (4) پیوندهای شیمیایی کووالانسی. در رنگرزی پشم، که یک پروتئین پیچیده حاوی حدود 20 اسیدآمینه مختلف است، اسید سولفوریک اضافه شده به حمام رنگ، پیوندهای یونی با گروه های آمینه پروتئین ایجاد می کند. در فرآیند رنگرزی، آنیون سولفات (یون منفی) با یک آنیون رنگ جایگزین می شود. در رنگرزی پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی، احتمالاً پیوندهای هیدروژنی بین گروه های آزو، آمینو، آلکیلامین و سایر گروه ها و گروه های آمیدو -CO-NH- ایجاد می شود. تصور میشود که نیروهای واندروالس (نیروهای جاذبه بین اتمها یا مولکولهای همه مواد) در رنگرزی پنبه بین واحدهای مولکولی فیبر و مولکولهای خطی و گسترده رنگهای مستقیم عمل میکنند. پیوندهای شیمیایی کووالانسی در حمام رنگ بوسیله واکنش شیمیایی بین یک مولکول رنگ واکنش پذیر فیبر، یکی حاوی یک مرکز واکنش شیمیایی، و یک گروه هیدروکسی از یک الیاف پنبه، در حضور قلیایی ایجاد می شود.
در هر فرآیند رنگرزی، صرف نظر از کلاس شیمیایی رنگ مورد استفاده، گرما باید به حمام رنگرزی داده شود. انرژی در انتقال مولکولهای رنگ از محلول به فیبر و همچنین در متورم کردن فیبر به منظور پذیرش بیشتر آن استفاده میشود. اصطلاح فنی برای فرآیند انتقال، فرسودگی است. یکنواختی رنگرزی که به عنوان سطحی شناخته می شود، کیفیت مهمی در رنگرزی انواع الیاف طبیعی و مصنوعی است. ممکن است با کنترل شرایط رنگرزی - یعنی با هم زدن برای اطمینان از تماس مناسب بین مایع رنگ و ماده رنگ شده و با استفاده از عوامل بازدارنده برای کنترل سرعت رنگرزی یا ضربه به دست آید.
اخیراً توجه جدی به روشهای رنگرزی شده است که در آن آب به عنوان محیط با حلالهایی مانند هیدروکربنهای کلردار مورد استفاده در تمیز کردن خشک جایگزین میشود. به غیر از حذف مشکلات پساب (آلودگی) مرتبط با روش های مرسوم رنگرزی و تکمیل، تعدادی مزیت فنی در رنگرزی با حلال وجود دارد. مزایا عبارتند از خیس شدن سریع تر منسوجات، تورم کمتر، افزایش سرعت رنگرزی به ازای مقدار معین ماده و صرفه جویی در انرژی، زیرا برای گرم کردن یا تبخیر پرکلرواتیلن، برای مثال، حرارت کمتری نسبت به آب مورد نیاز است.
برای هر کاربرد، رنگرز ترکیبی از رنگهایی را انتخاب میکند که به بهترین وجه مناسب برای الیاف یا ترکیبی که قصد رنگآمیزی دارد و به بهترین وجه میتواند شرایطی را که نساجی در پردازش بعدی و استفاده در محصول نهایی با آن مواجه میشود، تحمل کند. به طور کلی، هر چه استاندارد پایداری بالاتر باشد، رنگ گرانتر است و انتخاب نهایی ممکن است مصالحهای بین استانداردهای پایداری مورد نظر و هزینه رنگها باشد. تستها و استانداردهای ثبات موضوع کار انجمن آمریکایی شیمیدانان و رنگشناسان نساجی (AATCC)، کنوانسیون اروپای قارهای Echtheits (ECE) و انجمن رنگسازان و رنگسازان (SDC)، برادفورد، یورکشایر غربی بوده است. تلاش هایی برای راه اندازی یک سیستم یکپارچه توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) انجام شده است. پایداری نور در مقیاس 8 ارزیابی می شود. 1 نشان دهنده ضعیف ترین ثبات و 8 بهترین است. پایداری نسبت به سایر عوامل از جمله آب، سفید کننده، اسید، قلیایی، محلول شوینده و تعریق در مقیاس 5 اندازه گیری می شود.
رنگها معمولاً به صورت ترکیبی برای رسیدن به رنگ یا سایه مد دلخواه استفاده میشوند. اگر ماده ای که قرار است رنگ شود فقط از یک نوع الیاف مانند پشم تشکیل شده باشد، مخلوط رنگ فقط از رنگ های پشم تشکیل می شود. اما اگر پارچه حاوی بیش از یک نوع الیاف باشد و از نظر خواص رنگرزی با هم متفاوت باشند، از مخلوطهایی از کلاسهای کاربردی مختلف رنگ استفاده میشود.
فرم هایی که در آنها منسوجات رنگ می شوند
سهام شل شامل الیاف پشم یا پنبه است که به طور تصادفی توزیع شده اند. دو اصطلاح مربوط به الیاف مصنوعی است. Sliver آرایش منظم تری از الیاف به شکل پیوسته و شل متصل مناسب برای ریسندگی است. آن را به دو دسته یا بالای توپ پیچیده میشود که قطر آن حدود یک فوت است. پس از ریسندگی، نخ را با پیچاندن نخ به دور لولههای فلزی سوراخدار یا به صورت دستهها یا بستههایی به وزن حدود دو پوند در میآورند. بسته ها به طرز عجیبی نامگذاری شده اند، برخی از آنها بر اساس شکل آنها. به عنوان مثال، مخروط، پنیر، کیک، پرتوها، و موشک. کالاهای تکهای، پارچههای بافته شده یا منسوجات بافتنی به شکل طناب، و لباسها که اصطلاحی شامل جورابهای ساق بلند، جوراب شلواری، شلنگ و نیمشلنگ میشود، نیز به این ترتیب رنگ میشوند.
ماشین آلات و تجهیزات
ماشین های رنگرزی مدرن از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. فولادها جدارای حداکثر 4 درصد مولیبدن برای مقاومت در برابر شرایط اسیدی رایج است. یک ماشین رنگرزی اساساً از ظرفی برای محتوی مشروب رنگی تشکیل شده است که با تجهیزاتی برای گرم کردن، خنک کردن و گردش مشروب به داخل و اطراف کالاهایی که قرار است رنگ شوند یا کالاها را از طریق مشروب رنگی جابجا می کنند، ارائه می شود. نوع ماشین به کار گرفته شده به ماهیت کالایی که باید رنگرزی شود بستگی دارد. هزینه های نیروی کار و انرژی نسبت به کل هزینه های رنگرزی بالاست. هدف رنگرز کوتاه کردن زمان رنگرزی برای صرفه جویی در بخار و برق و جلوگیری از فساد کالا است.
دستگاهی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه مخروطی تابه شل است. الیاف در یک ظرف مخروطی کوتاه درونی نگه داشته می شوند در حالی که مایع رنگ داغ به طور مکانیکی از داخل پمپ می شود. توده فیبر تمایل دارد در نیمه باریک بالای مخروط فشرده شود و به گردش خون کارآمد کمک کند. مشکلات تراز کردن اهمیت کمتری دارند زیرا یکنواختی ممکن است با مخلوط کردن الیاف رنگ شده قبل از چرخش حاصل شود.
دستگاه Hussong دستگاه سنتی است. این یک مخزن طولانی و مربعی به عنوان حمام رنگ دارد که می توان چهارچوبی از تیرها را که حفره ها را حمل می کنند در آن پایین آورد. مشروب رنگ توسط یک پروانه به گردش در می آید و از طریق یک کف کاذب سوراخ شده حرکت می کند که همچنین لوله باز بخار را برای گرم کردن در خود جای می دهد. در ماشینهای مدرن، گردش خون بهویژه در نقطه تماس بین هنک و قطب بهبود یافته است. این امر منجر به تسطیح بهتر و از بین بردن بی نظمی های ناشی از خنک سازی ناهموار می شود.
در ماشینهای رنگرزی بستهبندی، مشروب رنگ را میتوان در دو جهت پمپ کرد: (1) از طریق دوک مرکزی سوراخدار و به بیرون از طریق بسته، یا (2) از طریق مسیر معکوس به لایههای بیرونی بسته و خارج از دوک. . در هر دو مورد، سطح مهم است. در مورد رنگهای محلول، مایع رنگی باید عاری از مواد معلق باشد. در مورد رنگهای پراکنده، که در آن ذرات رنگ به جای حل شدن در محلول، در محلول پراکنده می شوند، نمی توان سنگدانه های ناخالص را مجاز دانست. در غیر این صورت بسته ها مواد جامد نامطلوب را در سطوح بیرونی و داخلی حفظ می کنند. برخی از ماشین های رنگرزی بسته بندی می توانند تحت فشار تا دمای 130 درجه سانتیگراد کار کنند.
وینچ قدیمیترین دستگاه رنگرزی است و نام خود را از غلتکی منقطع گرفته شده است که طناب پارچهای بیانتها یا کمربند پارچهای بیپایان را در عرض کامل از میان مشروب رنگی حرکت میدهد. ماشین های وینچ تحت فشار در ایالات متحده ساخته شده اند. در مفهومی کاملاً جدید، دستگاه جت گاستون کانتی پارچه را به شکل طناب از طریق یک لوله با استفاده از یک جت پرفشار مشروب رنگی به گردش در می آورد. ماشین جت به طور فزاینده ای در رنگرزی با دمای بالا الیاف مصنوعی، به ویژه پارچه های پلی استر اهمیت دارد.
دستگاه دیگری به نام جیگ دارای یک فرورفتگی V شکل است که مشروب رنگ و غلتکهای راهنما را نگه میدارد تا پارچه را در عرض کامل بین دو غلتک خارجی با قدرت حمل کند. پارچه به طور متناوب روی هر غلتک پیچیده می شود. یعنی ابتدا پارچه را از طریق مشروب رنگ به جلو و سپس به عقب حرکت می دهند تا رنگرزی کامل شود. ماشینهای مدرن، به طور خودکار کنترل و برنامهریزی میشوند، میتوانند برای کار تحت فشار ساخته شوند.
محلولها یا سوسپانسیونهای رنگها یا پیشسازهای آنها را میتوان با عبور دادن پارچه از داخل محفظهای حاوی مشروب و سپس بین غلتکها تحت فشار، روی کالاهای تکهای قرار داد. فرآیندهای توسعه و تثبیت مانند بخاردهی یا عملیات حرارتی خشک را می توان در دستگاه های دیگر انجام داد. این روش در عملیات نیمه پیوسته و پیوسته استفاده می شود.
ادوارد نوح آبراهارت
ویراستاران دایره المعارف بریتانیکا
چاپ
چاپ فرآیندی است برای تزئین پارچه های نساجی با استفاده از رنگدانه ها، رنگ ها یا سایر مواد مرتبط به شکل الگو. اگرچه ظاهراً از نقاشی دستی پارچه ها ایجاد شده است، اما چنین روش هایی از قدمت زیادی نیز برخوردار هستند. شواهدی از چاپ در هند در قرن چهارم قبل از میلاد وجود دارد و یک قطعه چاپی مربوط به حدود 300 پس از میلاد در گورستان اخمین در مصر علیا کشف شده است. منسوجات چاپی پیش از کلمبیا در پرو و مکزیک یافت شده است. چاپ پارچه بسیار پیچیده شده است و مهارت های بسیاری از هنرمندان و طراحان را درگیر کرده است.
چهار روش اصلی چاپ پارچه عبارتند از چاپ بلوک، غلتکی، صفحه نمایش و چاپ انتقال حرارت. در هر یک از این روش ها، اعمال رنگ، معمولاً به صورت خمیر غلیظ شده، به دنبال تثبیت، معمولاً با بخار دادن یا حرارت دادن، و سپس حذف رنگ اضافی با شستشو انجام می شود. سبک های چاپ به صورت مستقیم، تخلیه یا مقاوم طبقه بندی می شوند. در چاپ مستقیم خمیرهای رنگی مستقیماً روی پارچه چاپ می شوند. برای چاپ تخلیه، ابتدا پارچه را با رنگ زمینه رنگ می کنند که توسط معرف ها یا عوامل کاهنده که در خمیر چاپی حمل می شوند از بین می روند. این عمل ممکن است طرح تخلیه شده را روی پسزمینه رنگی سفید بگذارد، اگرچه خمیرهای چاپی نیز ممکن است حاوی مواد رنگی باشند که توسط عامل تخلیه از بین نمیروند و طرحی رنگی ایجاد میکنند. در فرآیند مقاومت، ابتدا پارچه چاپ می شودبا ماده ای به نام رزیست که از این نواحی چاپ شده در برابر پذیرش رنگ محافظت می کند. هنگامی که پارچه رنگ می شود یا رنگدانه پر می شود، فقط آن قسمت هایی که با رزیست چاپ نشده اند رنگ می شوند. یکی از کاربردهای ویژه این تکنیک، ایجاد جلوه های پلیسه، چاپ پارچه با رزیست و به دنبال آن درمان با سود سوزآور است.
چاپ بلوک
بلوکهای چوبی که با طرح برجستهای حکاکی شدهاند، از تکههای چوب جامد یا با چسباندن چوبهای دانهبندی نزدیک به چوبهای ارزانتر ساخته میشوند. هنگامی که طرح ها شامل مناطق بزرگ می شوند، این قسمت ها فرو رفته و فضا با نمد پشم سخت پر می شود. خطوط ریز معمولاً با نوارهای مسی ساخته می شوند و سایر اثرات با نوارهای مسی در هم آمیخته با نمد به دست می آیند. برای تسهیل ثبت پرینتها یا لایهگذاریهای متوالی، هر بلوک دارای چندین پین است که با نقاط کاملاً مشخص در الگو مطابقت دارند. پارچه روی میزی که با چندین ضخامت پارچه یا پتو پوشانده شده است، چاپ می شود، که کل آن با یک ورق ضخیم از لاستیک مصنوعی محکم پوشیده شده است. پارچهای که باید چاپ شود روی لاستیک پخش میشود، یا در موقعیت صمغی قرار میگیرد یا به یک پارچه پشتی متصل به میز میچسبد. رنگ به طور یکنواخت روی بلوک اعمال می شود، و الگوی روی پارچه چاپ می شود، با استفاده از دسته یک چکش کوچک کوچک، یا ماول، برای کمک به نفوذ خمیر. سپس رنگ بیشتری به بلوک اعمال می شود و فرآیند با استفاده از پین پین برای به دست آوردن ثبت واقعی تکرار می شود. پس از اینکه پارچه به طور کامل با یک رنگ پرینت شد، رنگ های دیگر را به همین ترتیب اعمال می کنند تا طرح کامل شود. اگرچه چاپ بلوک برای استفاده تجاری بسیار پر زحمت و پرهزینه می شود، برخی از زیباترین چاپ ها به این روش ساخته شده اند.
چاپ غلتکی
از این روش زمانی استفاده میشود که پارچههای بلند با طرحی مشابه چاپ شوند. این دستگاه مدرن، بر اساس دستگاهی که در ابتدا در سال 1783 ابداع شد، از یک استوانه بزرگ چدنی مرکزی تشکیل شده است که روی آن یک پتوی ضخیم بیانتها عبور میکند و یک تکیهگاه انعطافپذیر برای پارچه ایجاد میکند. پارچه های پشتی که خاکستری پشتی نامیده می شوند، بین پتو و پارچه قرار می گیرند تا از لکه دار شدن بی رویه پتو جلوگیری شود. اگرچه قبلاً از پارچه نخی ساخته می شد، اما بیشتر رنگ های خاکستری مدرن کمربندهای نایلونی پیوسته هستند. پتو و خاکستری پشت به طور مناسبی کشیده شده اند، به طوری که پارچه با چرخش استوانه مرکزی در دستگاه حرکت می کند. غلتک های چاپ حکاکی شده، یک عدد برای هر رنگ، روی پارچه و استوانه مرکزی فشار دهید. الگوی روی غلتک بر روی سطح یک پوسته مسی که بر روی یک سنبه نگه داشته شده است، حک شده است. حکاکی با کیفیت بالا برای چاپ خوب ضروری است. هر غلتک چاپ با یک غلتک رنگی چرخان ارائه می شود که تا حدی در یک خمیر چاپ غوطه ور شده است. تیغه های ریز آسیاب شده (دکتر تیغه ها) خمیر رنگ اضافی را از قسمت های حکاکی نشده این غلتک ها پاک می کند و هر کدام دارای یک تیغه پرز نیز هستند. پارچه چاپ شده از استوانه اصلی و از محفظه خشک کن و بخار عبور می کند تا رنگ ثابت شود. اگرچه این دستگاه تنها یک طرف پارچه را چاپ می کند، دستگاه غلتکی دوپلکس که در اصل ترکیبی از دو دستگاه غلتکی است، هر دو طرف را چاپ می کند. ماشینهای چاپ مدرن، ماشینهای دقیقی هستند که به صورت روان کار میکنند و با رولبرینگهای با طراحی دقیق و مکانیزمهای هیدرولیک یا پنوماتیک برای اطمینان از فشار و انعطافپذیری یکنواخت نصب شدهاند. فشار از پانل ابزار تنظیم می شود و هر غلتک به طور مستقل کنترل می شود. ثبت خودکار توسط کنترل دکمه ای الکترومغناطیسی انجام می شود و موتورهای الکتریکی مدرن پیشرانه های روان و با سرعت متغیر را ارائه می دهند. شستشوی خاکستری پشت و پتوهای چاپگر نیز خودکار شده است.
چاپ اسپری استفاده از رنگ از تفنگ های اسپری از طریق شابلون ها است و استفاده محدود اما گاهی سودآور دارد.
چاپ صفحه نمایش
چاپ روی صفحه ممکن است یک عملیات دستی یا یک فرآیند ماشینی خودکار باشد. پارچه ابتدا روی یک میز چاپ گذاشته میشود، در موقعیت صمغی قرار میگیرد یا به رنگ خاکستری پشت سنجاق میشود و سپس طرح را از طریق صفحهای از ابریشم یا گاز نایلونی که روی یک قاب چوبی یا فلزی کشیده شده است، اعمال میشود که روی آن طرح یک رنگ است. تکثیر شده است. این معمولاً یک فرآیند عکاسی است، اگرچه نقاشی دستی با رنگ مسدود کننده مناسب و مقاوم یک جایگزین است. یک صفحه روی پارچه روی میز در برابر توقف های ثبت قرار می گیرد که از اتصال دقیق الگوی اطمینان حاصل می کند. خمیر چاپ روی لبه صفحه که نزدیکترین اپراتور است ریخته میشود و با یک اسکاج روی سطح صفحه پخش میشود تا رنگ از طریق قسمتهای باز پخش شود. صفحه تا زمانی که یک رنگ روی پارچه اعمال شود حرکت داده می شود. برای استفاده از رنگ های دیگر، این روند با صفحه های مختلف تکرار می شود.
با اهمیت روزافزون چاپ روی صفحه، عمل دستی تا حد زیادی با روش های مکانیکی جایگزین شده است. در برخی از ماشینها، صفحهها مانند چاپ دستی صاف هستند. دیگران از صفحه نمایش چرخشی استفاده می کنند.
چاپ انتقال حرارت
محبوبیت پارچه های پلی استر منجر به توسعه شدیک شکل کاملاً جدید چاپ: چاپ انتقال حرارت، که الگوی را روی کاغذ با رنگهایی که به دقت انتخاب شده چاپ میکند. سپس کاغذ را با گذراندن این دو با هم از یک نوع تقویم داغ روی پارچه می کشند و الگو از یکی به دیگری منتقل می شود. این روش امکانات جدیدی مانند تولید افکتهای نیمهتون را باز میکند.
در تمام چاپ های منسوجات، ماهیت و به ویژه ویسکوزیته خمیر چاپ مهم است و ضخیم کننده های استفاده شده باید با سایر اجزاء سازگار باشند. برای روش های مرسوم، ضخیم کننده ها معرف هایی مانند نشاسته، صمغ کتیرا، آلژینات ها، اترهای متیل سلولز و سدیم کربوکسی متیل سلولز هستند. بسیاری از انواع رنگ را می توان اعمال کرد، از جمله رنگ های پنبه ای مستقیم، رنگدانه، رنگدانه، رنگ های راکتیو و همچنین رنگ های پیگمنت. بیشتر رنگ ها با بخار دادن یا پیری، به روش دسته ای یا پیوسته تثبیت می شوند، و تثبیت سریع تری با پیری ناگهانی انجام می شود - به عنوان مثال، با استفاده از ماشین های کوچکتر، دوره بخاردهی کوتاه تری ایجاد می شود. پس از بخار دادن، پارچه باید کاملاً شسته شود تا رنگ شل و غلیظ کننده از بین برود و از پایداری در برابر مالش اطمینان حاصل شود.
اکثر مواد نساجی را می توان بدون پیش تصفیه خاص چاپ کرد، اما پارچه های پشمی معمولاً قبل از چاپ کلر می شوند. تاپ ها (الیاف پشم بلند و موازی) که به صورت راه راه چاپ می شوند، برای جلوه های ترکیبی استفاده می شوند و تارهای چاپ شده جلوه های سایه ای ایجاد می کنند. فرشهای پرزدار با فرآیندی طراحی میشوند تا از نفوذ خوب اطمینان حاصل کنند.
لینک سایت منبع
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰۰ ۰۲:۰۱
- ۲۳ بازديد
- ۰ ۰
- ۱ نظر